Wij willen een echte Amsterdamse leer- en leefgemeenschap vormen waarin de ontwikkeling van de kinderen centraal staat. Een (kleurrijke) gemeenschap waarin iedereen, ongeacht achtergrond, zich gehoord en gezien voelt: de kinderen, de ouders en de medewerkers. Een gemeenschap waar ruimte is voor iedere school om vanuit keuzevrijheid, zingeving en creativiteit zich te verbinden met de eigen buurt en invulling te geven aan optimaal onderwijs.
Wij gaan er vanuit dat een kind zich goed ontwikkelt wanneer het zich geaccepteerd voelt in een ontwikkelingsgerichte omgeving, waarin het kind de basisbehoeften autonomie, competentie en relatie ervaart. Het kind weet dan vanuit vertrouwen en verantwoordelijkheid te handelen en om te gaan met zijn (grootstedelijke) omgeving. Voor een doorgaande ontwikkelingslijn hierin is samenwerking en afstemming tussen alle betrokken partijen (kind, ouders, medewerkers en omgeving) essentieel. De pedagogische relatie tussen kind en volwassene speelt hierbij een belangrijke rol in het creëren van een ontwikkelingsgerichte omgeving.
Om deze pedagogische relatie vorm te geven hanteren we hierbij de volgende vier uitgangspunten:
- De leerkracht is zich bewust van zijn/haar rol in relatie tot het kind en
ouder/verzorger en kan hierop reflecteren; - Het kind wordt serieus genomen in al zijn mogelijkheden en beperkingen;
- De leerkracht stelt grenzen door structuur in activiteit en ruimte te bieden
en omgangsregels te bespreken en te onderhouden; - De leerkracht begeleidt en stimuleert de sociale interacties en
samenwerking, die het kind met andere kinderen aangaat.